Staalkaart voor gemeenten: Drinkwater in het Omgevingsplan
Nieuws - 27 september 2023
Voor de duurzame veiligstelling van de productie, kwaliteit en levering van drinkwater is meer aandacht nodig voor de ruimtelijke bescherming van de huidige en toekomstige drinkwatervoorziening, onder andere door het veiligstellen van de drinkwaterinfrastructuur in het stelsel van het omgevingsrecht. Roelof Kruize, algemeen directeur van het Amsterdamse waterbedrijf Waternet, vertelt over de uitdagingen van het managen van een leidingstelsel in stedelijk gebied.
Om de drinkwatervoorziening veilig te stellen, zal steeds een zorgvuldige afweging moeten worden gemaakt tussen het benutten en beschermen van de drinkwaterbronnen en andere gebruiksfuncties. De Nationale Omgevingsvisie geeft richting aan het maken van regionale afwegingen op het gebied van waterbeheer. Uitgangspunt is dat bij de toedeling van functies aan gebieden meer rekening wordt gehouden met de beschikbaarheid van water. Daarbij zijn een veilige, beheersbare en beschermde ligging van de infrastructuur en het voorkomen van kwaliteitsverlies tijdens transport tot aan de huisaansluiting essentieel voor het borgen van de levering en de kwaliteit van het drinkwater.
Roelof Kruize: ‘Effectief en efficiënt assetmanagement van alle infrastructuur is daarom van groot belang. Daarbij maken we steeds meer gebruik van state-of-the-art technologie, zoals smart monitoring met behulp van kleine sensoren en data collection door robots die de leidingen van binnenuit inspecteren. Wij zetten deze technieken vooral in om problemen zoals doorbuigen en breken van leidingen door verzakking tijdig te constateren en verstoring van de waterleverantie te kunnen voorkomen.’
Hij vervolgt: ‘De leveringszekerheid van drinkwater in Nederland is enorm hoog; per jaar zit een gezin gemiddeld maximaal 4 minuten zonder drinkwater! Drinkwaterbedrijven hebben een wettelijke leveringsplicht en moeten jaarlijks hun prestaties rapporteren aan de toezichthouder, de Inspectie Leefomgeving en Transport. Er is in de sectorbenchmark een maximale duur vastgelegd voor ‘ondermaatse leveringsminuten’. Dat lukt elk jaar weer, maar om dat zo te houden, kunnen we niet op onze handen blijven zitten.’