Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Het nieuwe coalitieakkoord toont ambitie op het vlak van beschikbaarheid van zoetwater, van ruimtelijke planvorming gestuurd door water, en van waterkwaliteit. Vewin vindt dit een goede basis voor verdere uitwerking in een Nationaal Waterakkoord. Die uitwerking is urgent voor de drinkwatersector.
De verontreiniging met meststoffen uit de landbouw is in veel lidstaten, waaronder Nederland, nog altijd een punt van ernstige zorg. Dit komt naar voren in een onlangs gepubliceerd rapport van de Europese Commissie over de uitvoering van de Nitraatrichtlijn door alle EU lidstaten.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft aan de Tweede Kamer laten weten het voornemen te hebben om het advies van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over te nemen om de WACC (Weighted Average Cost of Capital) voor de drinkwaterbedrijven voor de periode 2022-2024 vast te stellen op 2,95%.
Gisteren, op Prinsjesdag 2021 presenteerde het demissionaire kabinet een beleidsarme begroting. Dat is begrijpelijk, maar niet alles kan wachten op de vorming van een nieuw kabinet. Binnenkort moeten de plannen voor de komende vijf jaar voor de verbetering van de waterkwaliteit worden afgerond en ingediend in Brussel. Vewin wijst er daarom op dat er geen tijd te verliezen is en er op korte termijn...
Het benodigde investeringsvolume bij de drinkwaterbedrijven stijgt fors, onder andere door de groei van de bevolking en de economie, de noodzaak voor klimaatadaptatie, extreme pieken in drinkwatervraag, vervuiling, verduurzaming en de vervangingsopgave van ondergrondse infrastructuur.
De motie van de ChristenUnie die de minister oproept om zo snel als mogelijk duidelijkheid te bieden aan de drinkwaterbedrijven over hun investeringsmogelijkheden door, zodra mogelijk, de bevoegdheid om de huidige WACC te verlengen te benutten is gisteren door een ruime meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen.
De ChristenUnie heeft vandaag in het zogenaamde tweeminutendebat, in vervolg op het Commissiedebat Water van 9 juni, een motie ingediend, ondersteund door GL, D66, CDA, VVD en SGP, die de minister oproept om zo snel als mogelijk duidelijkheid te bieden over de investeringsmogelijkheden door, zodra mogelijk, de bevoegdheid om de huidige WACC te verlengen te benutten.
De Tweede Kamer heeft in het Commissiedebat Water van 9 juni breed aandacht gevraagd voor zowel de waterkwaliteit als voor de waterkwantiteit. Dat water een belangrijk thema is voor de Kamer bleek uit het grote aantal Kamerleden dat deelnam.
In 2011 hebben Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen en drinkwaterbedrijven in het Bestuursakkoord Water (BAW) maatregelen afgesproken voor een doelmatiger waterbeheer. Daarmee werd beoogd om de kwaliteit van het beheer te verbeteren tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten.
Vewin heeft vandaag in een brief aan de informateur Mariëtte Hamer aandacht gevraagd voor de drinkwatervoorziening in Nederland. Goed drinkwater, 24x7 uit de kraan, lijkt vanzelfsprekend maar is het niet. Drinkwaterbedrijven moeten daarvoor steeds meer inspanningen verrichten.
De minister van Infrastructuur en Water (IenW) moet volgens Vewin snel een besluit nemen om de WACC (wettelijk vastgestelde vermogenskostenvoet) voor de drinkwaterbedrijven niet verder te laten dalen. De minister moet daarom zo spoedig mogelijk besluiten tot bevriezing van de huidige WACC in de komende twee jaar. Voor de langere termijn zal een structurele oplossing nodig zijn.
Vanochtend heeft de Tweede Kamer de wijziging van de Drinkwaterwet aangenomen die er voor zorgt dat het besluit over de WACC (Weighted Average Cost of Capital) eenmalig met maximaal twee jaar verlengd kan worden.
Vewin heeft het Tarievenoverzicht 2021 gepubliceerd met daarin een bundeling van de tarievenregelingen van de tien Nederlandse drinkwaterbedrijven. Uit het overzicht blijkt dat het drinkwatertarief voor een huishouden met een gebruik van 100 m3/jaar (gemiddeld gebruik voor huishoudens) met 2,5% is toegenomen ten opzichte van 2020.
Bij ruimtelijke plannen, zoals die voor woningbouw, moet voortaan een 'waterstempel' om zo water de positie te geven die nodig is. Dat stelden de (kandidaat)-Kamerleden William Moorlag (PvdA), Roelof Bisschop (SGP), Laura Bromet (GroenLinks), Marcel Beukeboom (D66), Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Eva van Esch (Partij voor de Dieren) in het BNR Verkiezingsdebat over water.
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Water) heeft een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd dat er voor zorgt dat het besluit over de WACC (Weighted Average Cost of Capital) eenmalig met maximaal twee jaar verlengd kan worden.
Drinkwaterbedrijven leverden in 2019 opnieuw water van goede kwaliteit. Ook reageerden drinkwaterbedrijven goed bij incidenten en bij verontreinigingen in het oppervlaktewater dat wordt gebruikt voor de productie van drinkwater. Alle drinkwaterbedrijven scoorden voldoende op klantenservice, milieu en kostenefficiëntie.