Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik heeft opnieuw vragen gesteld in het Europees Parlement (EP) over het uitblijven van de Europese strategie voor de aanpak van medicijnresten in het milieu. In de schriftelijke vragen staat dat de Europese Commissie lidstaten, burgers, producenten en andere belanghebbenden nog steeds laat wachten op de Europese aanpak. Dit terwijl Eurocommissaris Vella voor Milieu begin dit jaar in antwoord op eerdere vragen van Schreijer-Pierik had aangegeven nog voor de zomer van 2018 de strategische aanpak van medicijnresten in het milieu te presenteren. Vewin pleit al jaren voor een dergelijke Europese strategie, ter versterking van de Nederlandse ketenaanpak Medicijnresten uit water.
In het publieke debat, kranten en in de wandelgangen in Brussel, wordt gevreesd dat uitstel zal leiden tot afstel. Daarom is het belangrijk dat er vanuit het EP druk wordt uitgeoefend op de Europese Commissie. Ook vanuit de Lidstaten gebeurt dit, zo heeft Nederland recent samen met andere lidstaten een brief aan de Commissie gestuurd om op te roepen de strategie nog gedurende het huidige mandaat van de Commissie te presenteren.
Medicijnresten vormen een groeiend probleem in de waterkringloop, onder andere door toenemend medicijngebruik. Geneesmiddelenresten die het menselijk lichaam verlaten worden niet voldoende gezuiverd door rioolwaterzuiveringsinstallaties. Ze komen onder meer in rivieren terecht en vormen zo een bedreiging voor de bronnen van drinkwater en het milieu.
Vewin vindt dat oppervlaktewater en grondwater tegen geneesmiddelenresten beschermd moeten worden. Vewin pleit enerzijds voor adequate aanpak van geneesmiddelen bij de bron. Anderzijds dienen alle schakels in de keten, van de ontwikkeling van medicijnen tot aan het zuiveren van rioolwater en de productie van drinkwater hun verantwoordelijkheid te nemen. Doel is dat de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater zodanig is dat er met eenvoudige zuivering drinkwater van gemaakt kan worden. De kosten van zuivering mogen uiteindelijk niet in het drinkwatertarief terechtkomen.
Vewin benadrukt het belang van een aanpak in een internationale setting via de Europese wetgeving, aangezien een groot deel van de geneesmiddelen in Nederlandse (oppervlakte)wateren afkomstig is van emissies uit het buitenland. De Europese Geneesmiddelenstrategie dient zich te richten op de hele geneesmiddelenketen, waarbij gekeken wordt naar diverse maatregelen zoals het stimuleren van vrijwillige initiatieven op EU- of lidstaatniveau, alsook naar verplichte maatregelen. Lees de vragen zoals gesteld door Schreijer-PierikLees de eerdere antwoorden van de Europese Commissie uit maart 2018Lees het Vewin-standpunt over de Europese Geneesmiddelenstrategie
In de ‘Ketenaanpak Medicijnresten uit Water’ werken overheden, de zorgsector, de farmaceutische industrie en de watersector samen aan het terugdringen van medicijnresten in water. Uit de evaluatie van de Ketenaanpak die minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat op 8 mei jl. aan de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat de Ketenaanpak succesvol is, maar dat meer duidelijkheid over doelen en indicatoren gewenst is.
Voor de veiligstelling van de drinkwatervoorziening is het beleid gericht op waterbeschikbaarheid en waterkwaliteit randvoorwaardelijk. ‘De Prinsjesdagstukken maken vooral duidelijk dat snel cruciale stappen gezet moeten worden’.’ aldus Hans de Groene, directeur Vewin. ‘Het kabinet moet nu doorpakken.’
Drinkwatersector pleit voor verbetering stelsel van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH), met name voor lozingen.