Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks heeft een motie ingediend om grondwaterreserves voor de drinkwatervoorziening beter te beschermen tegen risico's van mijnbouw. Zij roept op in de Structuurvisie Ondergrond (STRONG) mijnbouw uit te sluiten in en onder strategische en nationale grondwaterreserves voor de drinkwatervoorziening. Ook roept zij op om bij mijnbouwvergunningen permanente monitoring van de grondwaterkwaliteit voor te schrijven. Vewin staat achter deze motie.
Kröger wijst in de motie op het feit dat veilig en voldoende drinkwater nu en in de toekomst een absoluut onmisbaar en onvervangbaar maatschappelijk goed is en constateert dat de Structuurvisie Ondergrond de veiligheid van het drinkwater onvoldoende beschermt tegen de risico's van mijnbouwactiviteiten.
Mijnbouw is risicovol voor grondwater dat wordt gebruikt voor de drinkwatervoorziening. Functiescheiding tussen mijnbouw en gebieden voor de drinkwatervoorziening moet daarom het uitgangspunt zijn. Dit is in STRONG maar gedeeltelijk geregeld. In STRONG worden grondwaterbeschermingsgebieden, waterwingebieden en boringvrije zones wél, maar door provincies aangewezen intrekgebieden van waterwinningen en strategische en nationale grondwaterreserves níet uitgesloten voor mijnbouw. Mijnbouw vanaf de zijkant ónder de drinkwatergebieden wordt volgens STRONG eveneens toegestaan.
Verder kunnen boorputten voor mijnbouwactiviteiten lek raken. Dit is ook gebeurd bij bijvoorbeeld boorputten voor de zoutwinning waarbij dieselolie in het grondwater lekte gedurende enkele tientallen jaren. In mijnbouwwetvergunningen wordt nu geen monitoring van het diepe grondwater vereist. Op dit moment hoeven slechts ondiepe monitoringputten aangelegd te worden, gericht op het detecteren van verontreinigingen vanaf de oppervlakte. Vewin vindt dat de monitoringverplichtingen moeten worden aangescherpt omdat grondwater zeer kwetsbaar is en een eenmaal ontstane verontreiniging het grondwater voorgoed onbruikbaar kan maken voor de bereiding tot drinkwater. De staatssecretaris van IenW zegde in het debat toe dat ze in overleg met de minister van EZK deze week nog met een schriftelijke reactie zal komen op de motie.
Op 13 november stemt de Tweede Kamer over de motie.
Lees het standpunt van Vewin over mijnbouw en drinkwatervoorziening Lees de motie van Kröger
Op 19 december heeft de Europese Raad van Ministers de Europese Commissie gevraagd een nieuwe impactanalyse uit te voeren voor het Europese wetgevingsvoorstel duurzaam gebruik gewasbeschermingsmiddelen. Hiermee vertraagt en verzwakt de Raad van Ministers in feite het beter beschermen van drinkwaterbronnen tegen het gebruik en de bijbehorende emissies van bestrijdingsmiddelen. Vewin is teleurgesteld over het verzoek omdat bestrijdingsmiddelen een blijvende bedreiging vormen voor drinkwaterbronnen.
Op 9 november jl. organiseerden Natuurmonumenten, Natuur & Milieu en Vewin een masterclass voor Tweede Kamerleden en fractiemedewerkers over de Kaderrichtlijn Water. Aanleiding voor de Masterclass is het Wetgevingsoverleg Water op 21 november, waar de Tweede Kamerleden met minister Harbers (IenW) zullen spreken. Een onderwerp dat bij waterbeleid hoog op de agenda staat is het bijtijds halen van de doelen van de Kaderrichtlijn Water. Immers, de deadline van 2027 is behoorlijk dichtbij.
De zorgplicht voor de openbare drinkwatervoorziening moet actief worden ingevuld bij de uitwerking van water en bodem sturend in de provinciale gebiedsprogramma’s.