Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Op 5 april 2022 presenteerde de Europese Commissie haar voorstel voor de modernisering van de Richtlijn industriële emissies en de Europese registratie van deze emissies. Het voorstel benoemt veel gebreken van de huidige richtlijn. De Commissie stelt aanpassingen voor op het gebied van grenswaarden voor vervuiling, vergunningverlening en lozingen. Vewin pleit al jaren voor strengere Europese normen voor lozingen en een betere registratie hiervan en ziet het voorliggende voorstel als een stap vooruit. Tegelijkertijd bepleit Vewin op enkele punten aanscherping.
In het voorstel wil de Europese Commissie:
Nadeel blijft volgens Vewin dat de richtlijn alleen voor grotere installaties en slechts circa 20% van de lozingen geldt. Vewin pleit voor een bredere scope. Daarnaast zou op Europees niveau, net als in Nederland, getoetst moeten worden aan de effecten van lozingen op innamepunten voor drinkwater. Dit geldt in ons land ook voor lozingen die indirect via rioolwaterzuiveringsinstallaties en afvalwaterzuiveringsinstallaties op het oppervlaktewater komen. Extra zuivering is noodzakelijk wanneer drinkwaterbronnen in gevaar zijn.
In het voorstel is op genomen dat Zeer Zorgwekkende Stoffen verplicht geregistreerd worden. Aanvullend pleit Vewin er voor dat dit voor een hoger percentage van de lozingen gaat gelden en dat ook stoffen zonder het kenmerk Zeer Zorgwekkend, maar die de vergunningverlener als relevant beschouwt, verplicht geregistreerd worden. Dit geldt ook voor lozingen via koelwater. Dit alles kan zorgen voor een betere integratie van de Europese doelen en regelgeving van de Kaderrichtlijn Water, registratie via REACH, de Richtlijn stedelijk afvalwater en de Richtlijn industriële emissies.
Belangrijk aandachtspunt is de uitvoering. Het is volgens Vewin cruciaal dat er voldoende capaciteit en inzet komt bij het bevoegd gezag, in Nederland veelal omgevingsdiensten, om toe te zien op de implementatie en de richtlijn en goed te kunnen handhaven.
De Commissie introduceert in haar voorstellen ook een nieuw portal voor een beter inzicht in de vergunningen en gegevens van emissies. Het bestaande register (European Pollutants Release and Transfer Register) is niet voldoende samenhangend en transparant. Vewin pleit dan ook voor adequaat toezicht op dit Portal door een onafhankelijk instituut als het EEA, het Europees Milieuagentschap, en monitoring van de voortgang. Lees de reactie van Europese koepel Eureau op de Industrial Emissions Directive
De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) heeft vandaag een rapport gepubliceerd waarin staat dat met het huidige Nederlandse beleid de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) in 2027 redelijkerwijs niet meer gehaald kunnen worden. Sterker nog, volgens de raad zijn de KRW-doelen ook na 2027 waarschijnlijk niet te realiseren zonder aangescherpte beleidsaanpak.
Op 9 november jl. organiseerden Natuurmonumenten, Natuur & Milieu en Vewin een masterclass voor Tweede Kamerleden en fractiemedewerkers over de Kaderrichtlijn Water. Aanleiding voor de Masterclass is het Wetgevingsoverleg Water op 21 november, waar de Tweede Kamerleden met minister Harbers (IenW) zullen spreken. Een onderwerp dat bij waterbeleid hoog op de agenda staat is het bijtijds halen van de doelen van de Kaderrichtlijn Water. Immers, de deadline van 2027 is behoorlijk dichtbij.
Aanpak lozingen van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) ter bescherming bronnen drinkwater wordt steeds urgenter. Lozingen moeten beter in beeld en vooral: beter gereguleerd.