Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Uit recent onderzoek van het RIVM blijkt dat de drinkwaterbedrijven zonder snelle actie van overheden niet aan de tot 2030 stijgende vraag naar drinkwater kunnen voldoen. Het RIVM heeft in het onderzoek de knelpunten én mogelijke oplossingen voor de drinkwatervoorziening tot 2030 nader onderzocht.Het RIVM bevestigt de noodoproep die de drinkwatersector deed dat zij op korte (voor 2030) en lange termijn problemen voorzien in de levering van drinkwater. Als er niets gebeurt, is er naar verwachting bij alle tien drinkwaterbedrijven in heel Nederland in 2030 sprake van een tekort.
Vewin-voorzitter Peter van der Velden: "Uit het onderzoek van RIVM blijkt wederom dat bij alle 10 drinkwaterbedrijven al voor 2030 extra productiecapaciteit nodig is, in een aantal gevallen al nu of op zeer korte termijn. Het is geenszins zeker dat dit tijdig lukt. Integendeel, drinkwaterbedrijven lopen tegen steeds meer juridische en bestuurlijke belemmeringen aan. Zonder snelle actie van betrokken partijen en in het bijzonder van de provincies ontstaan in steeds meer regio's knelpunten bij het verzekeren van de drinkwatervoorziening. Daardoor is niet gegarandeerd dat in alle provincies de beoogde nieuwe woningen tijdig van drinkwater zullen kunnen worden voorzien."
De watervraag neemt toe en de beschikbaarheid van bronnen van goede kwaliteit voor de productie groeit niet mee. De kwaliteit van drinkwaterbronnen is afgelopen jaren verslechterd door vervuiling vanuit landbouw, industrie en huishoudens. Daarbij gaat het zowel om langjarige en hardnekkige problemen door bestrijdingsmiddelen en nitraat, maar bijvoorbeeld ook om lozingen van nieuwe, opkomende stoffen. Eerder afgesproken kwaliteitsdoelen voor drinkwaterbronnen worden nog steeds niet gehaald.
Drinkwaterbedrijven nemen hun verantwoordelijkheid maar kunnen het niet alleen. Alle drinkwaterbedrijven werken al jaren hard aan oplossingen om hun productiecapaciteit te vergroten en brengen in bredere zin mogelijke handelingsperspectieven in kaart. Denk hierbij aan het ontwikkelen van robuuste watersystemen en bronnen, bestaande vergunningen en zuiveringen verder uitbreiden, nieuwe winlocaties zoeken en openen, zoeken naar alternatieve bronnen, beïnvloeden en verminderen van de watervraag door bijvoorbeeld waterbewust bouwen te stimuleren, zoeken naar alternatieven voor drinkwater en het optimaliseren van de eigen productie. Daarnaast werkt de drinkwatersector in nauwe samenwerking met ministerie van IenW en IPO aan een Actieprogramma Leveringszekerheid om hiermee de toekomst van ons drinkwater veilig te kunnen stellen.
Het kabinet Rutte IV is sinds de val op 7 juli demissionair. Dossiers die de Tweede Kamer 'controversieel' verklaart, schuiven daarom door naar een volgende regering. De vaste Commissie Infrastructuur en Waterstaat heeft op 7 september de kabinetsreactie op het Rli-advies over de Kaderrichtlijn Water (KRW) en de nadere invulling van het KRW-impulsprogramma niet-controversieel verklaard.
Op 27 maart vond in de Tweede Kamer het Nota-overleg Water en bodem sturend plaats, waarbij diverse thema’s die belangrijk zijn voor de drinkwatersector aan bod kwamen. De Tweede amer vroeg het kabinet een strategie en uitvoeringsprogramma uit te werken voor het tijdig en in voldoende mate aanwijzen van drinkwaterbronnen. Ook het beschermen van deze bronnen en het ruimte bieden aan nieuwe drinkwaterbronnen horen volgens de Kamer thuis in de strategie en het programma.
Welke onderwerpen zijn belangrijk voor het nieuwe kabinet? Vewin heeft de belangrijkste punten voor de toekomst van ons drinkwater geformuleerd.