Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
In het Tweeminutendebat PFAS en gezondheidseffecten van donderdag 30 maart zijn elf moties ingediend, waarvan vijf direct een relatie hebben met water. De moties illustreren de zorg van de Tweede Kamer over deze stofgroep en de gevoelde noodzaak om in de aanpak versnelling aan te brengen. Vewin ziet dit als steun voor het standpunt van de drinkwatersector om PFAS actiever en ambitieuzer bij de bron aan te pakken en dus te voorkomen dat het in het milieu komt.
Hagen (D66) verzocht in haar motie om nieuwe en bestaande PFAS—lozingen te toetsen aan de drinkwater richtwaarde en vergunningen waar nodig te herzien, en voor zomer van 2023 een plan van aanpak te presenteren hoe dit voornemen concreet vorm krijgt. Minister Harbers zegde hierop toe de motie uit te voeren door alle vergunningen op een natuurlijk moment te herzien. Hij heeft toegezegd over de voortgang van de herbeoordeling van vergunningen regelmatig te rapporteren.
Haverkort (VVD), Krul (CDA) en Hagen (D66) verzochten in een motie om in samenwerking met de omgevingsdiensten, Rijkswaterstaat en de waterschappen een overzicht te maken van de belangrijkste PFAS-emissies en dit voor de zomer met de Kamer te delen. Minister Harbers was bereid om te onderzoeken waar de belangrijkste PFAS-emissies plaatsvinden en om de Kamer daarover te informeren.
Beckerman (SP) diende een motie in met het verzoek om in Nederland alvast extra stappen te zetten in het voorkomen van emissies vooruitlopend op het Europese verbod dat nog jaren zal duren. Een versterkte inzet op nationaal bronbeleid. Staatssecretaris Heijnen gaf hierop aan dat de inzet op bronaanpak al uitgangspunt is en zijontraadde de motie.
Bouchallikht (GL) verzocht de Nederlandse regering om zich in te zetten voor kortere transitieperiodes in het Europese restrictievoorstel. Voor sommige toepassingen kan dit oplopen tot 13,5 jaar. Dat is te weinig stimulerend om te werken aan PFAS -vrije alternatieven. De staatssecretaris liet deze motie aan het oordeel over van de Tweede Kamer.
Wassenberg (PvdD) verzocht de regering om het mogelijk te maken om vergunningen van PFAS-lozers in te trekken of te weigeren. Minister Harbers stelde dat intrekken in het uiterste geval nu al mogelijk is, maar dat er altijd ruimte zal moeten blijven om acceptabel geachte lozingen toe te staan. Recente rechtszaken bevestigen dit ook.
De Tweede Kamer heeft afgelopen dinsdag meerdere moties aangenomen die het kabinet vragen om versteviging van het beleid om PFAS-vervuiling aan de bron al aan te pakken. Vewin is blij met deze brede steun vanuit de Tweede Kamer voor het steviger indammen van PFAS-vervuiling.
Nu verkenners in de 12 provincies aan de slag zijn gegaan om de basis te leggen voor de provinciale besturen in de komende vier jaar, heeft de drinkwatersector hen per brief opgeroepen ook aandacht te schenken aan het veilig stellen van de toekomst van ons drinkwater. Provincies vervullen daarbij een sleutelrol, die actief en ambitieus moet worden ingevuld. Drinkwaterbedrijven werken intensief en constructief samen met provincies om de grote uitdagingen het hoofd te bieden. Zij kijken er naar uit dat te blijven doen, gaan graag in gesprek met hun provincies en staan klaar een actieve bijdrage te leveren aan het ontwikkelen en uitvoeren van beleid.
Vewin pleit voor overzicht van alle lozingen van PFAS en Zeer Zorgwekkende Stoffen en structureel voldoende capaciteit voor vergunningverlening, Toezicht en Handhaving