Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
In het Tweeminutendebat PFAS en gezondheidseffecten van donderdag 30 maart zijn elf moties ingediend, waarvan vijf direct een relatie hebben met water. De moties illustreren de zorg van de Tweede Kamer over deze stofgroep en de gevoelde noodzaak om in de aanpak versnelling aan te brengen. Vewin ziet dit als steun voor het standpunt van de drinkwatersector om PFAS actiever en ambitieuzer bij de bron aan te pakken en dus te voorkomen dat het in het milieu komt.
Hagen (D66) verzocht in haar motie om nieuwe en bestaande PFAS—lozingen te toetsen aan de drinkwater richtwaarde en vergunningen waar nodig te herzien, en voor zomer van 2023 een plan van aanpak te presenteren hoe dit voornemen concreet vorm krijgt. Minister Harbers zegde hierop toe de motie uit te voeren door alle vergunningen op een natuurlijk moment te herzien. Hij heeft toegezegd over de voortgang van de herbeoordeling van vergunningen regelmatig te rapporteren.
Haverkort (VVD), Krul (CDA) en Hagen (D66) verzochten in een motie om in samenwerking met de omgevingsdiensten, Rijkswaterstaat en de waterschappen een overzicht te maken van de belangrijkste PFAS-emissies en dit voor de zomer met de Kamer te delen. Minister Harbers was bereid om te onderzoeken waar de belangrijkste PFAS-emissies plaatsvinden en om de Kamer daarover te informeren.
Beckerman (SP) diende een motie in met het verzoek om in Nederland alvast extra stappen te zetten in het voorkomen van emissies vooruitlopend op het Europese verbod dat nog jaren zal duren. Een versterkte inzet op nationaal bronbeleid. Staatssecretaris Heijnen gaf hierop aan dat de inzet op bronaanpak al uitgangspunt is en zijontraadde de motie.
Bouchallikht (GL) verzocht de Nederlandse regering om zich in te zetten voor kortere transitieperiodes in het Europese restrictievoorstel. Voor sommige toepassingen kan dit oplopen tot 13,5 jaar. Dat is te weinig stimulerend om te werken aan PFAS -vrije alternatieven. De staatssecretaris liet deze motie aan het oordeel over van de Tweede Kamer.
Wassenberg (PvdD) verzocht de regering om het mogelijk te maken om vergunningen van PFAS-lozers in te trekken of te weigeren. Minister Harbers stelde dat intrekken in het uiterste geval nu al mogelijk is, maar dat er altijd ruimte zal moeten blijven om acceptabel geachte lozingen toe te staan. Recente rechtszaken bevestigen dit ook.
De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) heeft vandaag een rapport gepubliceerd waarin staat dat met het huidige Nederlandse beleid de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) in 2027 redelijkerwijs niet meer gehaald kunnen worden. Sterker nog, volgens de raad zijn de KRW-doelen ook na 2027 waarschijnlijk niet te realiseren zonder aangescherpte beleidsaanpak.
Vewin heeft haar jaarverslag gepubliceerd. 2022 was een jaar waarin Vewin de urgente concrete boodschap bracht dat de beschikbaarheid van goed drinkwater niet zonder meer blijvend gegarandeerd is.
Aanpak lozingen van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) ter bescherming bronnen drinkwater wordt steeds urgenter. Lozingen moeten beter in beeld en vooral: beter gereguleerd.