Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
In deze editie:
Minister Ollongren - ‘Drinkwater is een basisvoorziening’
Rogier van der Sande, voorzitter Unie van Waterschappen - 'Klimaatverandering maakt samenwerking belangrijker'
Rapport onderzoeksinstituut KWR - Kwaliteit van bronnen voor drinkwater steeds meer onder druk
Meeste tussendoelen nota ‘Gezonde Groei, Duurzame Oogst’ niet gehaald
Waterpaspoort van Carla Dik-Faber, ChristenUnie
Op 15 september is Joyce Nelissen begonnen als directeur van WML, als opvolgster van Ria Doedel. De aandeelhouders van het Limburgse drinkwaterbedrijf – de 31 Limburgse gemeenten en de provincie Limburg – benoemden Joyce Nelissen onlangs tot directeur-bestuurder.
In elke Waterspiegel vragen wij een columnist zijn of haar visie te geven op een actueel thema. Deze keer is dat Steven Adriaansen.
Bij veel grondwaterwinningen waar water opgepompt wordt om drinkwater van te maken, wordt te veel nitraat aangetroffen. De norm op basis van de Nitraatrichtlijn bedraagt 50 mg/l nitraat in grondwater. Berekeningen van het RIVM (2016) laten zien dat de nitraatnorm in het grondwater in 30 tot 40 grondwaterbeschermingsgebieden wordt overschreden of dreigt te worden overschreden. Met het huidige generieke beleid wordt de kwaliteit van het grondwater verbeterd, maar dat is niet overal voldoende. Extra inzet is nodig.
De wereld is een nieuw tijdperk ingegaan. Bevolkingsgroei en klimaatverandering leiden tot te veel, te weinig en/of te vies water, wat vraagt om leiderschap om duurzaam watergebruik in de toekomst te verzekeren.
Water is lekker, gezond én duurzaam. Over water is meer te vertellen dan dat je in eerste instantie zou denken. Brabant Water zoekt daarom continu naar logische plekken om haar doelgroepen te bereiken en kraanwater op de kaart te zetten. Het thema watergebruik is daarbij steeds actueler geworden.