Wetgevingsoverleg Water: Tweede Kamer eensgezind over belang schoon water, maar weg ernaartoe verschilt
Nieuws - 19 november 2024
De Europese Commissie evalueert momenteel de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) en haar dochterrichtlijnen zoals de Grondwaterrichtlijn en de Richtlijn Prioritaire stoffen. De resultaten worden naar verwachting in het derde kwartaal van 2019 gepubliceerd. Vervolgens zal de nieuwe Commissie beslissen of de KRW wordt herzien.
Schoon water in voldoende hoeveelheid is essentieel voor de drinkwatersector. De Kaderrichtlijn Water is een belangrijk instrument om op nationaal en internationaal niveau een goede waterkwaliteit te kunnen realiseren. In de afgelopen jaren is de waterkwaliteit in heel Europa verbeterd, maar helaas zijn de KRW doelen – ook in Nederland – nog niet gehaald. De verwachting is dat dit voor de uiterste deadline van de KRW in 2027 ook niet gaat lukken. Er is daarom extra aandacht nodig voor het verbeteren van de waterkwaliteit.
Bij de evaluatie en mogelijke herziening van de KRW zijn de volgende punten voor Vewin van belang:
Verlenging van de KRW na 2027 is wat Vewin betreft noodzakelijk. Dit mag niet worden gebruikt als excuus om de huidige KRW doelen niet te hoeven halen voor 2027 of de doelen te verlagen. Mocht de Europese Commissie de KRW ‘fit for purpose’ vinden en het niet noodzakelijk vinden dat de KRW wordt herzien, dan is het van groot belang dat het ambitieniveau met betrekking tot het halen van de KRW-doelen hoog blijft en dat er afspraken gemaakt worden om in de periode na 2027 de doelen alsnog te halen en de behaalde doelen te behouden. Als de KRW wel wordt herzien moeten naast handhaving van het bestaande ambitieniveau ook nieuwe uitdagingen zoals klimaatverandering en opkomende stoffen worden opgepakt.
Zet de KRW voort na 2027, maar gebruik dit niet als excuus voor doelverlaging of vertraging
Als KRW niet wordt herzien: maak afspraken over het alsnog halen en behouden van de doelen na 2027
Als de KRW wel wordt herzien: behoud het bestaande ambitieniveau en pak tegelijk nieuwe uitdagingen op, zoals klimaatverandering en opkomende stoffen
Voor de KRW na 2027 is het voor de drinkwatersector van groot belang dat artikel 7 behouden blijft. Dit artikel regelt de bescherming en verbetering van de kwaliteit van drinkwaterbronnen. Artikel 7.3 stelt dat lidstaten de waterlichamen bedoeld voor drinkwaterproductie moeten beschermen met als doel achteruitgang van de waterkwaliteit te voorkomen, zodat op termijn de zuiveringsinspanning voor drinkwaterproductie kan worden verlaagd. Feitelijk betekent dit dat de waterkwaliteit verbeterd moet worden. Indien mogelijk moet artikel 7.3 versterkt worden als resultaatsverplichting.
Behoud artikel 7 en versterk indien mogelijk artikel 7.3 als resultaatsverplichting
In artikel 4 van de KRW worden uitzonderingen benoemd die het niet bereiken van de goede toestand van een waterlichaam rechtvaardigen, zoals klimaatverandering of de aanwezigheid van nitraat in de bodem door mestgift in het verleden. Vewin vindt dat er geen ruimere interpretatie of uitbreiding van deze uitzonderingen moet plaatsvinden.
Geen ruimere interpretatie of uitbreiding van uitzonderingen om goede toestand niet te halen
De aansluiting van de KRW op andere beleidsterreinen die een relatie hebben met waterkwaliteit is op dit moment niet goed geregeld. Er is een betere afstemming nodig tussen de doelen van de KRW en andere wet- en regelgeving zoals de Drinkwaterrichtlijn, het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, Nitraatrichtlijn, gewasbeschermingsmiddelenregelgeving en REACH (opkomende stoffen). Hiermee ontstaat een samenhangend Europees water-, milieu- en landbouwbeleid. Ook de aanpak en normen uit de KRW moeten beter afgestemd worden met deze wet- en regelgeving.
Stem wet- en regelgeving die een relatie heeft met waterkwaliteit beter af op de doelen, aanpak en normen van de KRW
Het ‘one out all out-principe’ uit de KRW betekent dat als een waterlichaam op basis van één parameter niet voldoende scoort, de eindscore van het hele waterlichaam ‘rood’ is (dus niet voldoet aan de goede toestand). Dit is een belangrijk voorzorgsprincipe in verband met onzekerheid over de complexe interacties in het watersysteem en moet daarom behouden blijven. Het nadeel is dat dit verbeteringen op onderdelen kan maskeren en weinig motiverend kan zijn voor sectoren die de maatregelen moeten nemen. Vewin vindt dat een genuanceerde benadering hierbij verdedigbaar is, en dat er ook gerapporteerd mag worden over de afzonderlijke onderdelen.
Handhaaf het ‘one out all out-principe’, en geef daarbij ruimte voor rapportage op afzonderlijke onderdelen
Verder lezen? Vewin biedt meer informatie over dit onderwerp. Klik hiernaast om naar een gerelateerde pagina te gaan.
Nieuws - 19 november 2024
Nieuws - 11 november 2024
Nieuws - 5 november 2024