Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Het Besluit Activiteiten Leefomgeving benoemt activiteiten die onder algemene regels vallen of waarvoor een vergunningplicht geldt. Voor deze activiteiten geldt een ‘specifieke zorgplicht’, die o.a. gericht is op vervulling van maatschappelijke functies waaronder de drinkwatervoorziening. Deze specifieke zorgplicht is onvoldoende eenduidig en te vrijblijvend beschreven (met formuleringen als ‘redelijkerwijs’, ‘zoveel mogelijk’). Het komt aan op de eigen inschatting van de initiatiefnemer of er nadelige gevolgen optreden die onder de zorgplicht vallen. Dit is moeilijk te handhaven voor het bevoegd gezag. Het is daarom van belang dat de formele betrokkenheid van het drinkwaterbedrijf in het Omgevingsbesluit geregeld wordt bij de aanvraag van een vergunning of maatwerkvoorschrift, wanneer die het drinkwaterbelang raken. Ter bescherming van de duurzame openbare drinkwatervoorziening moeten via algemene regels in het Besluit Activiteiten Leefomgeving passende preventieve maatregelen getroffen worden. Bijvoorbeeld het inzichtelijk maken welke stoffen met welke eigenschappen worden geloosd. Daarnaast is het van belang dat lozingen getoetst worden aan de omgevingswaarden voor oppervlaktewater die gebruikt worden voor de bereiding van drinkwater.Versterk het drinkwaterbelang bij milieubelastende- en lozingsactiviteitenRegel formele betrokkenheid van het drinkwaterbedrijf bij vergunningverlening en maatwerkvoorschrift
In navolging van omgevingswaarden voor oppervlaktewater die worden gebruikt voor de bereiding van drinkwater moeten ook omgevingswaarden voor grondwater dat wordt gebruikt voor de bereiding van drinkwater worden opgenomen in het Besluit Kwaliteit Leefomgeving (BKL). Daarnaast geldt voor overige antropogene stoffen zoals geneesmiddelen slechts een signaleringswaarde. Dit moet een omgevingswaarde worden.Neem omgevingswaarden voor grondwater en overige antropogene stoffen op in het BKL
Het is van belang in het BKL op te nemen welke oppervlaktewateren een drinkwaterfunctie hebben. Bij afwegingen voor ruimtelijke ordening in een gebied is het van belang dat rekening gehouden wordt met de gevolgen van activiteiten voor de winning van oppervlaktewater ten behoeve van drinkwater. Daarom moeten ook beschermingszones voor oppervlaktewater verplichtend in het Besluit Kwaliteit Leefomgeving opgenomen worden om ongewenste functies en activiteiten beter te kunnen weren aan de voorkant. Net zoals dit, met goede ervaringen, gebeurt bij grondwaterbeschermingsgebieden.Neem in het BKL op welke oppervlaktewateren een drinkwaterfunctie hebbenNeem in het BKL beschermingszones voor oppervlaktewater op
Het is belangrijk in het Besluit Kwaliteit Leefomgeving de gebiedsdossiers op te nemen. Deze bevatten een beschrijving van de risico’s en maatregelen ter bescherming van de kwaliteit van de drinkwaterwinningen. Gebiedsdossiers zijn een essentieel instrument om aan de doelstellingen van de Kaderrichtlijn Water te voldoen en om duurzaam de openbare drinkwatervoorziening veilig te stellen. Deze dossiers worden opgesteld door de provincie (grondwater) en Rijkswaterstaat (oppervlaktewater).Neem gebiedsdossiers op in het BKL
In het Besluit Kwaliteit Leefomgeving worden toekomstige functies en bescherming van tracés geregeld die van nationaal belang zijn. Hiertoe behoort ook de hoofdinfrastructuur voor transport van ruwwater ten behoeve van de drinkwatervoorziening. (Ruwwater is de grondstof voor de bereiding van drinkwater.)Benoem de hoofdinfrastructuur voor transport van ruwwater en halffabrikaten als nationaal belang in BKL
Download standpunt
Voorzitter IPO, Jaap Smit, over wat de provincies nodig hebben om de uitvoering van Rijksprogramma’s zoals NOVEX en NPLG in goede banen te leiden. De rijksoverheid legt bij de provincies een grote verantwoordelijkheid neer voor de uitwerking en implementatie van rijksbeleid, zoals de woningbouwplannen, de Nationale Omgevingsvisie Extra (NOVEX) en het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Hoe kijken de provincies aan tegen deze uitdaging? Voorzitter Jaap Smit van IPO over wat de provincies nodig hebben om dit in goede banen te leiden.
Uit recent onderzoek van het RIVM blijkt dat de drinkwaterbedrijven zonder snelle actie van overheden niet aan de tot 2030 stijgende vraag naar drinkwater kunnen voldoen. Het RIVM heeft in het onderzoek de knelpunten én mogelijke oplossingen voor de drinkwatervoorziening tot 2030 nader onderzocht.
Doorwerkers: De nutssector over het belang van doorwerken tijdens de corona-crisis.
Vewin wil dat Nederland zich hard maakt voor strenge normen en betere regulering van lozingen in de Europese Milieuraad