Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Op 11 maart heeft minister Hugo de Jonge de Nationale Woon- en Bouwagenda en het ProgrammaWoningbouw aan de Tweede Kamer gestuurd. Daarin kondigt hij aan dat de overheid meer regie gaat nemen ten aanzien van de volkshuisvesting. Het voorgestelde Programma Woningbouw richt zich op de grote woningbouwopgaven, maar stelt daarbij terecht dat er ook op het vlak van water en bodem sprake is van grote opgaven. In het regeerakkoord is bepaald dat water en bodem sturend worden voor de ruimtelijke ontwikkeling. De drinkwatersector staat voor de opgave al de beoogde nieuwe woningen tijdig te voorzien van voldoende drinkwater.Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet meer. De beschikbaarheid en kwaliteit van de bronnen – grond- en oppervlaktewater – staan onder toenemende druk. Het watersysteem loopt tegen zijn grenzen aan door te snelle waterafvoer, droogte, verzilting en een toenemende watervraag door een groeiende economie en bevolking. Op dit moment is geenszins verzekerd dat de drinkwaterbedrijven in de groeiende behoefte kunnen voorzien. Dat lukt alleen als meer werk wordt gemaakt van het aanwijzen en beschermen van nieuwe bronnen voor drinkwater en als drinkwaterbedrijven de ruimte – via vergunningen en financieringsruimte – wordt geboden om die bronnen ook daadwerkelijk te benutten.
Vewin bepleit:
Bewust gebruik van (drink)water is essentieel. Binnen de bouwopgave(n) vraagt de gebruik van (drink)water is essentieel. Binnen de bouwopgave(n) vraagt de drinkwatersector dan ook aandacht voor het stimuleren van duurzame waterbesparende drinkwatersector dan ook aandacht voor het stimuleren van duurzame waterbesparende technieken en innovaties gericht op het verlagen van het gemiddeldetechnieken en innovaties gericht op het verlagen van het gemiddelde-en piekgebruik en het en piekgebruik en het beter vasthouden en (her)gebruiken van (regen)water. Dit vraagt een extra stimulans, ook beter vasthouden en (her)gebruiken van (regen)water. Dit vraagt een extra stimulans, ook omdat de ‘business case’ van nieuwe ontwikkelingen en toepassingen vaak negatief is
Download standpunt
Voorzitter IPO, Jaap Smit, over wat de provincies nodig hebben om de uitvoering van Rijksprogramma’s zoals NOVEX en NPLG in goede banen te leiden. De rijksoverheid legt bij de provincies een grote verantwoordelijkheid neer voor de uitwerking en implementatie van rijksbeleid, zoals de woningbouwplannen, de Nationale Omgevingsvisie Extra (NOVEX) en het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Hoe kijken de provincies aan tegen deze uitdaging? Voorzitter Jaap Smit van IPO over wat de provincies nodig hebben om dit in goede banen te leiden.
Begin februari heeft de Ecologische Autoriteit een advies uitgebracht over de concept handreiking voor provinciale gebiedsprogramma’s NPLG. Deze handreiking is opgesteld door de ministeries van LNV, BZK en IenW samen met de provincies. De Ecologische Autoriteit concludeert onder andere dat het nodig is de handreiking aan te vullen en concreter te maken voor de waterdoelen. Dit moet wat Vewin betreft ook gelden voor de doelen voor drinkwaterbronnen op het vlak van nitraat en bestrijdingsmiddelen.
De zorgplicht voor de openbare drinkwatervoorziening moet actief worden ingevuld bij de uitwerking van water en bodem sturend in de provinciale gebiedsprogramma’s.