Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
De continue levering van goed drinkwater moet optimaal geborgd zijn. En daar komt heel wat bij kijken. In de publicatie 'Continu betrouwbaar drinkwater leveren, hoe doen we dat?' van Vewin staat daarom uitgelegd hoe het leveren van drinkwater als primaire levensbehoefte in Nederland is georganiseerd, onder normale omstandigheden, maar ook in crisissituaties. Ook geeft de publicatie antwoord op de vraag hoe robuust de drinkwatervoorziening is uitgevoerd en hoe de drinkwaterbedrijven omgaan met allerlei gevaren en dreigingen.
Drinkwater is een eerste levensbehoefte en van groot belang voor de volksgezondheid. De drinkwaterbedrijven en de overheden hebben op grond van de Drinkwaterwet een algemene zorgplicht om drinkwaterbronnen en de benodigde infrastructuur te beschermen. De drinkwatervoorziening behoort tot de top-vitale infrastructuur in Nederland, net zoals elektriciteitsvoorziening en telecom.
Uitval van de drinkwatervoorziening leidt al snel tot grote maatschappelijke problemen, bijvoorbeeld omdat mensen geen water meer kunnen drinken en er geen water meer is om het toilet door te spoelen of te douchen, maar ook in de zorg en de voedselindustrie, waar schoon water essentieel is voor bepaalde bedrijfsprocessen. Bedreigingen voor de continuïteit van de drinkwatervoorziening zijn onder meer cybercrime, terrorisme of natuurrampen. Daarom is een beveiligde en weerbare drinkwatersector van vitaal belang. Om dit te realiseren werken de drinkwatersector en de overheid samen aan het identificeren van dreigingen, het beheersen van risico's en het aanpakken van kwetsbaarheden. Deze publicatie beschrijft een aantal aspecten van de drinkwatervoorziening in ons land en is vooral bedoeld voor partners in het waterbeheer, overheden, pers en andere geïnteresseerden.
De publicatie 'Continu betrouwbaar drinkwater leveren, hoe doen we dat?' gaat achtereenvolgens in op het wettelijk kader van drinkwater, het drinkwatersysteem van bron tot kraan, drinkwater in de toekomst, voorbereiding op gevaren en dreigingen en crisismanagement. Factsheets over ieder afzonderlijk drinkwaterbedrijf geven inzicht in de leveringsomvang, de type bronnen, de buffercapaciteit en het distributiegebied.
De publicatie is te lezen via deze link: Continu betrouwbaar drinkwater leveren, hoe doen we dat.pdf (vewin.nl)
Download standpunt
Drinkwaterbedrijven leverden ook in 2021 water van goede kwaliteit. Dat concludeert de ILT die als toezichthouder beoordeelt of het drinkwater voldoet aan de wettelijke normen van het Drinkwaterbesluit. Het drinkwater voldeed bij 99,9% van de metingen aan de gestelde normen.
Op 31 oktober heeft Hans de Groene, directeur Vewin, namens de drinkwatersector de intentieverklaring 'samen schuldregelingen redden' mede ondertekend. Deze ondertekening vond plaats samen met onder andere minister Schouten voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen.
Doorwerkers: De nutssector over het belang van doorwerken tijdens de corona-crisis.
De zorg voor de openbare drinkwatervoorziening moet prioriteit krijgen bij de uitwerking van het programma Water en bodem sturend in de provinciale plannen.