Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Uit het addendum van de Nationale Analyse Waterkwaliteit (NAW) (PBL, 2020) volgt dat in 47 van de 156 beschouwde grondwaterwinningen voor drinkwaterproductie bestrijdingsmiddelen werden aangetroffen in norm-overschrijdende concentraties. Het PBL constateert ook een "vergrijzing" van het grondwater: concentraties van een cocktail van medicijnresten, nitraat, bestrijdingsmiddelen, zware metalen, PFAS en andere opkomende stoffen zijn vrijwel overal aanwezig. In de NAW wordt dan ook geconcludeerd dat de kwaliteit van drinkwaterbronnen onder toenemende druk staat. Dit wordt veroorzaakt mede door intensief landgebruik en veranderingen in grondgebruik. Deze hebben de bodem door de jaren heen beschadigd. Hierdoor is de kwaliteit van het grondwater aangetast en daarmee de bron van de drinkwatervoorziening. De drinkwatersector staat dan ook positief tegenover de gepresenteerde Bodemstrategie en de ontwikkeling van een bodemrichtlijn die primair aandacht geeft aan het belang van schoon en voldoende grondwater.
Maatregelen die het herstel van de bodem-en grondwaterkwaliteit stimuleren moeten niet op zichzelf staan. In de Bodemstrategie is het doel van de Kaderrichtlijn Water (KRW) opgenomen om uiterlijk ‘tegen 2027 een goede chemische en kwantitatieve toestand van grondwater te bereiken’. De Bodemstrategie werkt dit doel echter niet verder uit, terwijl de Bodemstrategie directe impact heeft op de grondwaterkwaliteit. De Bodemstrategie bevat geen acties specifiek gericht op het beschermen van de grondwaterkwaliteit noch een effectbeoordeling om de effectiviteit van de Bodemstrategie voor de KRW-doelstelling te meten. Deze uitwerking moet volgens Vewin beter ten behoeve van de coördinatie van het Europese grondwater-en bodembeleid:
De Bodemstrategie benoemt een aantal acties die een impact hebben op de drinkwatervoorziening uit grondwater. Een overgang naar een circulaire landbouw en het verminderen van gebruik van chemische pesticiden hebben bijvoorbeeld een groot effect op de verbetering van de kwaliteit van het dieperliggende grondwater dat gebruikt wordt voor de bereiding van drinkwater. De Bodemstrategie besteedt niet specifiek aandacht op het effect op de grondwaterkwaliteit ter behoeve van de drinkwatervoorziening. Vewin vindt dit een gemis:
De Bodemstrategie is dus hét moment om concrete acties op te stellen zodat we het grondwater tenbehoeve van de drinkwatervoorziening veiligstellen voor toekomstig gebruik. Vewin bepleit daarom het volgende:
Op dit moment laat het beschreven monitoringsproces in de Bodemstrategie de monitoring van degrondwaterkwaliteit en de kwaliteit van drinkwaterbronnen buiten beschouwing. Om de effectiviteit vande Bodemstrategie voor de KRW-doelstellingen te meten pleit Vewin voor een bredereeffectbeoordeling die ook de kwaliteit van het grondwater voor de drinkwatervoorziening meet.
Download standpunt
Vewin heeft haar jaarverslag gepubliceerd. 2022 was een jaar waarin Vewin de urgente concrete boodschap bracht dat de beschikbaarheid van goed drinkwater niet zonder meer blijvend gegarandeerd is.
In het Tweeminutendebat PFAS en gezondheidseffecten van donderdag 30 maart zijn elf moties ingediend, waarvan vijf direct een relatie hebben met water. De moties illustreren de zorg van de Tweede Kamer over deze stofgroep en de gevoelde noodzaak om in de aanpak versnelling aan te brengen. Vewin ziet dit als steun voor het standpunt van de drinkwatersector om PFAS actiever en ambitieuzer bij de bron aan te pakken en dus te voorkomen dat het in het milieu komt.
Veranker de bestaande doelen in het NPLG voor het verminderen van nitraat en bestrijdingsmiddelen in drinkwaterbronnen, en neem een effectief maatregelenpakket op in de gebiedsprogramma’s