Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Op circa 200 locaties in Nederland wordt grondwater onttrokken voor de bereiding van drinkwater. Circa 60% van ons drinkwater wordt gemaakt uit grondwater. Drinkwater is aangemerkt als een Nationaal belang. Dit vereist dat dit belang ook nationaal wordt afgewogen ten opzichte van andere nationale belangen in de ondergrond. Vewin wenst dat STRONG daarvoor wordt aangescherpt.
Drinkwaterwinning is een zeer kwetsbare functie in de ondergrond. Extra voorzorg bij nieuwe ondergrondse functies is daarom nodig, zeker als risico’s nog onvoldoende bekend zijn. Incidenten met boringen voor zoutwinning en afvalwaterinjectie tonen aan dat het risico op grondwaterverontreiniging door lekkages bij mijnbouwactiviteiten niet uitgesloten is. Het voorzorgprincipe moet hier leidend zijn.Hanteer bij risicovolle mijnbouwactiviteiten in de ondergrond het voorzorgprincipe in relatie tot bescherming van bronnen voor de drinkwatervoorziening.
IPO en Vewin hebben eind 2016 in een gezamenlijke brief aan de minister van IenM aangegeven dat mijnbouwactiviteiten door provincies niet worden toegestaan in gebieden voor de drinkwatervoorziening. In het ontwerp-STRONG worden grondwaterbeschermingsgebieden, waterwingebieden en boringvrije zones wél, maar de intrekgebieden van waterwinningen níet uitgesloten voor mijnbouw. Mijnbouw vanaf de zijkant ónder de drinkwatergebieden wordt volgens STRONG eveneens toegestaan. Vewin wenst dat de uitsluitingen in STRONG worden aangescherpt.Sluit mijnbouw in STRONG ook uit in intrekgebieden van waterwinningen en ook ónder gebieden die door de provincies voor grondwaterwinning zijn vastgesteld.
Voor de toekomstige drinkwatervoorziening zullen de provincies Aanvullende Strategische Voorraden aanwijzen en daarvoor het beschermingsbeleid formuleren. Het uitgangspunt zal daarbij scheiding van functies zijn. Aanwijzing van ASV's zal zo veel mogelijk plaatsvinden buiten gebieden waar ontwikkelingen zijn voor geothermie. Het ruimtelijke spanningsveld waterwinning-geothermie wordt daarmee zo veel mogelijk vermeden en stringent beschermingsbeleid voor grondwater is mogelijk zonder dat andere maatschappelijk gewenste functies zoals geothermie onevenredig worden belemmerd. Het Rijk dient bij mijnbouwwetvergunningen ook voor deze ASV’s het provinciale beleid te volgen. Volg voor aanvullende strategische voorraden het provinciale grondwaterbeschermings-beleid bij mijnbouwwetvergunningen.
In 2016 is in de Mijnbouwwet de mogelijkheid geïntroduceerd om ruimtelijk beleid te voeren voor mijnbouwactiviteiten. Hiermee kunnen mijnbouwactiviteiten in bepaalde gebieden op voorhand worden uitgesloten, o.a. in verband met planmatig gebruik of beheer van grondwater met het oog op de winning van drinkwater. Met deze wetswijziging is beoogd om het in STRONG geformuleerde ruimtelijke beleid in relatie tot drinkwater door te laten werken naar mijnbouwvergunningen. Uitsluitingen in gebieden voor de waterwinning moeten daarvoor wel in een AMvB (BARRO) worden vastgelegd.Neem de uitsluitingen van mijnbouwactiviteiten in gebieden voor de waterwinning over in de mijnbouwregelgeving (BARRO)
Grondwater is een traag reagerend systeem. Effecten van verontreinigingen worden vaak pas na vele jaren opgemerkt. Het is daarom noodzakelijk dat bij mijnbouwboringen altijd monitoring van het diepe grondwater verplicht wordt om eventuele calamiteiten en verontreinigingen tijdig te detecteren en passende maatregelen te treffen.Zorg voor verplichte monitoring van het diepe grondwater bij mijnbouwboringen
Download standpunt
Zoals elk jaar houden Rijkswaterstaat, waterschappen, Vewin, provincies en betrokken ministeries de watertoestand sinds maart in de gaten. Sinds 13 juli 2022 is opgeschaald naar het niveau "dreigend watertekort" (niveau 1). Vanaf vandaag geldt een nationaal "feitelijk watertekort" (niveau 2).
Op 22 juni vond het twee minutendebat Water plaats, als vervolg op het Commissiedebat Water van 7 juni. Bij dit plenaire debat in de Tweede Kamer konden Kamerleden moties indienen en vragen stellen aan minister Harbers van IenW. De Kaderrichtlijn Water (KRW) en het halen van de KRW-doelen kwamen uitgebreid aan bod.
De zorg voor de openbare drinkwatervoorziening moet prioriteit krijgen bij de uitwerking van het programma Water en bodem sturend in de provinciale plannen.