Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Drinkwaterwinning is een zeer kwetsbare functie in de ondergrond. Extra voorzorg bij nieuwe ondergrondse functies is daarom nodig, zeker als risico’s nog onvoldoende bekend zijn. Incidenten met boringen voor zoutwinning en afvalwaterinjectie tonen aan dat het risico op grondwaterverontreiniging door lekkages bij mijnbouwactiviteiten niet uitgesloten is. Het voorzorgsprincipe moet hier leidend zijn en niet een risicobenadering zoals die in STRONG wordt gehanteerd.-Hanteer bij risicovolle mijnbouwactiviteiten in de ondergrond het voorzorgsprincipe in relatie tot bescherming van bronnen voor de drinkwatervoorziening.
IPO en Vewin hebben eind 2016 in een gezamenlijke brief aan de minister van IenM aangegeven dat mijnbouwactiviteiten door provincies niet worden toegestaan in gebieden voor de drinkwatervoorziening. In STRONG worden grondwaterbeschermingsgebieden, waterwingebieden en boringvrije zones wél, maar door provincies aangewezen intrekgebieden van waterwinningen níet uitgesloten voor mijnbouw. Mijnbouw vanaf de zijkant ónder de drinkwatergebieden wordt volgens STRONG eveneens toegestaan. Vewin wenst dat de uitsluitingen in STRONG worden aangescherpt.-Sluit mijnbouw ook uit in intrekgebieden van waterwinningen en ook ónder gebieden die door de provincies voor grondwaterwinning zijn vastgesteld.
Voor de toekomstige drinkwatervoorziening zullen de provincies Aanvullende Strategische Voorraden aanwijzen en daarvoor het beschermingsbeleid formuleren. Het uitgangspunt zal daarbij scheiding van functies zijn. Aanwijzing van ASV's zal zo veel mogelijk plaatsvinden buiten gebieden waar ontwikkelingen zijn voor geothermie. Het ruimtelijke spanningsveld waterwinning-geothermie wordt daarmee zo veel mogelijk vermeden en stringent beschermingsbeleid voor grondwater is mogelijk zonder dat andere maatschappelijk gewenste functies zoals geothermie onevenredig worden belemmerd. Hoe het provinciale beschermingsbeleid voor ASV’s doorwerkt bij mijnbouwwetvergunningen is onduidelijk. -Volg voor aanvullende strategische voorraden het provinciale grondwaterbeschermingsbeleid bij mijnbouwwetvergunningen.
Download standpunt
Op 19 december stuurde minister Harbers van IenW het advies van de Studiegroep Grondwater naar de Tweede Kamer. Het rapport heeft als titel ‘Grondwater: onzichtbaar en onmisbaar’. Vewin is positief over het advies: een deel van de aanbevelingen is opgenomen in de recente brief over Water en Bodem Sturend, maar op onderdelen bevat het advies verdere verdieping en aanscherping.
Op 19 december heeft de Europese Raad van Ministers de Europese Commissie gevraagd een nieuwe impactanalyse uit te voeren voor het Europese wetgevingsvoorstel duurzaam gebruik gewasbeschermingsmiddelen. Hiermee vertraagt en verzwakt de Raad van Ministers in feite het beter beschermen van drinkwaterbronnen tegen het gebruik en de bijbehorende emissies van bestrijdingsmiddelen. Vewin is teleurgesteld over het verzoek omdat bestrijdingsmiddelen een blijvende bedreiging vormen voor drinkwaterbronnen.
Vewin ondersteunt de EU-Bodemrichtlijn maar pleit voor een link met (grond)waterkwaliteit t.b.v. de drinkwatervoorziening.