Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
De drinkwaterbedrijven hebben de wettelijke taak de infrastructuur die noodzakelijk is voor de productie en distributie van drinkwater tot stand te brengen en te onderhouden. Zij beheren in totaal zo’n 120.000 km aan leidingen. Om deze taak goed en kostenefficiënt te kunnen uitvoeren zijn adequate rechten en waarborgen voor drinkwaterbedrijven nodig.
Aanleg van warmtenetten voor de warmtetransitie vereist oplossingen voor het ruimtevraagstuk voor kabels en leidingen en beleidskaders om opwarming van drinkwater te voorkomen.
Het nieuwe coalitieakkoord toont ambitie op het vlak van beschikbaarheid van zoetwater, van ruimtelijke planvorming gestuurd door water, en van waterkwaliteit.
De continue levering van goed drinkwater moet optimaal geborgd zijn. In de publicatie 'Continu betrouwbaar drinkwater leveren, hoe doen we dat?' wordt uitgelegd hoe dit geregeld is.
Bij uitrol van warmtenetten voor de energietransitie moet opwarming van drinkwater in het leidingnet worden voorkomen. Stimulering van warmtenetten kan niet zonder gelijktijdig een goede oplossing te...
Laat de duurzame veiligstelling van de openbare drinkwatervoorziening concreet doorwerken in de NOVI en omgevingsvisies. Daarnaast moet waterbeschikbaarheid leidend zijn bij de ruimtelijke inrichting.
In de Nationale Omgevingsvisie moet de openbare drinkwatervoorziening als nationaal belang tot uiting komen in bescherming van de kwantiteit en kwaliteit van drinkwaterbronnen en infrastructuur.
Het Position Paper WGO 26 november 2018 bevat de punten die Vewin inbrengt bij het WGO en die zijn met name gericht op de waterkwaliteit.
Rob Eijsink
070 34 90 880