Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
In mei van dit jaar heeft de Europese Commissie het Zero Pollution Action Plan (ZPAP) gepubliceerd, onderdeel van de EU Green Deal. Het heeft als doel om in 2050 de lucht-, bodemen waterverontreiniging terug te brengen tot een niveau dat niet schadelijk is voor mens en natuur. Het aanpakken van vervuiling aan de bron staat hierbij centraal. Anja Hazekamp is Europarlementariër vanuit de Partij voor de Dieren en vicevoorzitter van de milieucommissie in het Europees Parlement. Ze geeft haar visie op dit Commissie-plan en vertelt hoe in andere dossiers al dan niet werk wordt gemaakt van bronaanpak.
Het Nederlandse kraanwater behoort kwalitatief gezien tot het beste ter wereld. Schone bronnen voor drinkwater zijn daarvoor essentieel. Maar de kwaliteit van grond- en oppervlaktewaterbronnen staat onder toenemende druk door vervuiling door landbouw, industrie en huishoudens. Een reeks oude en nieuwe verontreinigingen bereikt onze bronnen: medicijnresten en industriële stoffen, (restanten van) bestrijdingsmiddelen, nitraat en oude bodemverontreinigingen. Andere bedreigingen voor de waterkwaliteit zijn: microplastics, nanomaterialen en nog onbekende ‘opkomende’ stoffen als pyrazool, PFAS, en GenX-gerelateerde stoffen. Volgens de Europese Kaderrichtlijn Water mag de kwaliteit van de bronnen niet achteruitgaan en moet met eenvoudige zuivering drinkwater kunnen worden gemaakt. De realiteit is momenteel echter heel anders…
Op de derde dinsdag van september, bij de start van het parlementaire jaar, presenteerde Vewin de Lobby-agenda 2020-2021. In deze agenda staan de standpunten van Vewin over belangrijke dossiers die het komende politieke jaar op de agenda staan. Deze standpunten geven richting aan de belangenbehartiging van Vewin, die zich in de kern richt op het scheppen en handhaven van goede voorwaarden voor de drinkwatersector.
Op 1 november 2019 kwam het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) met de tussentijdse resultaten van de Nationale analyse waterkwaliteit, een onderdeel van de Delta-aanpak Waterkwaliteit. Vlak daarvoor, in september, presenteerde wateronderzoeksinstituut KWR zijn rapport over de kwaliteit van de Nederlandse drinkwaterbronnen. Dr. ir. Arnaut van Loon en dr. Stefan Kools, onderzoekers waterkwaliteit bij KWR, over de overeenkomsten en verschillen tussen beide onderzoeken.
2019 is een echt verkiezingsjaar. In het vroege voorjaar de gecombineerde verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen en eind mei de Europese verkiezingen. In de vorige editie van Waterspiegel bekeken we het belang van de provincies voor de drinkwatersector, deze keer aandacht voor een andere belangrijke waterketenpartner: het waterschap.
Met het voorgenomen beleid, waaronder de Kaderrichtlijn Water (KRW), het mestbeleid en het gewasbeschermingsbeleid, zullen in de meeste wateren niet alle KRW-doelen voor 2027 worden gehaald. Dat is de hoofdboodschap op het gebied van waterkwaliteit in de rapportage ‘Balans van de Leefomgeving’, die het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) onlangs publiceerde.
Achterspiegel Topprioriteit: bestuurlijke afspraken waterkwaliteit De kwaliteit van drinkwaterbronnen staat onder druk Minister Van Nieuwenhuizen heeft aangegeven een
Maar voordat een druppel drinkwater de kraan verlaat, heeft deze een lange weg afgelegd In deze Waterspiegel volgen we deze weg; hoe werkt de drinkwatervoorziening
Stoffen waarvoor wel (bestrijdingsmiddelen) of geen (medicijnresten, industriële stoffen Laten we naar een biologische landbouw groeien zonder bestrijdingsmiddelen
1