Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
In het Tweeminutendebat PFAS en gezondheidseffecten van donderdag 30 maart zijn elf moties ingediend, waarvan vijf direct een relatie hebben met water. De moties illustreren de zorg van de Tweede Kamer over deze stofgroep en de gevoelde noodzaak om in de aanpak versnelling aan te brengen. Vewin ziet dit als steun voor het standpunt van de drinkwatersector om PFAS actiever en ambitieuzer bij de bron aan te pakken en dus te voorkomen dat het in het milieu komt.
Hagen (D66) verzocht in haar motie om nieuwe en bestaande PFAS—lozingen te toetsen aan de drinkwater richtwaarde en vergunningen waar nodig te herzien, en voor zomer van 2023 een plan van aanpak te presenteren hoe dit voornemen concreet vorm krijgt. Minister Harbers zegde hierop toe de motie uit te voeren door alle vergunningen op een natuurlijk moment te herzien. Hij heeft toegezegd over de voortgang van de herbeoordeling van vergunningen regelmatig te rapporteren.
Haverkort (VVD), Krul (CDA) en Hagen (D66) verzochten in een motie om in samenwerking met de omgevingsdiensten, Rijkswaterstaat en de waterschappen een overzicht te maken van de belangrijkste PFAS-emissies en dit voor de zomer met de Kamer te delen. Minister Harbers was bereid om te onderzoeken waar de belangrijkste PFAS-emissies plaatsvinden en om de Kamer daarover te informeren.
Beckerman (SP) diende een motie in met het verzoek om in Nederland alvast extra stappen te zetten in het voorkomen van emissies vooruitlopend op het Europese verbod dat nog jaren zal duren. Een versterkte inzet op nationaal bronbeleid. Staatssecretaris Heijnen gaf hierop aan dat de inzet op bronaanpak al uitgangspunt is en zijontraadde de motie.
Bouchallikht (GL) verzocht de Nederlandse regering om zich in te zetten voor kortere transitieperiodes in het Europese restrictievoorstel. Voor sommige toepassingen kan dit oplopen tot 13,5 jaar. Dat is te weinig stimulerend om te werken aan PFAS -vrije alternatieven. De staatssecretaris liet deze motie aan het oordeel over van de Tweede Kamer.
Wassenberg (PvdD) verzocht de regering om het mogelijk te maken om vergunningen van PFAS-lozers in te trekken of te weigeren. Minister Harbers stelde dat intrekken in het uiterste geval nu al mogelijk is, maar dat er altijd ruimte zal moeten blijven om acceptabel geachte lozingen toe te staan. Recente rechtszaken bevestigen dit ook.
Opkomende stoffen vormen steeds vaker een probleem voor de kwaliteit van drinkwaterbronnen. Opkomende stoffen zijn onbekende, niet (wettelijk) genormeerde stoffen waarvan de schadelijkheid nog niet (volledig) is vastgesteld (zoals GenX). De factsheet is de tweede in een serie over stofgroepen die in verband met de KRW-doelen voor drinkwaterbronnen met urgentie moeten worden aangepakt.
De Europese Commissie heeft op 19 december een voorstel gepubliceerd voor een herziene verordening voor het classificeren, etiketteren en verpakken van chemische stoffen. Nieuw is de toevoeging van de groep stoffen die Persistent, Mobiel en Toxisch zijn (zoals PFAS). Vewin is blij met dit voorstel omdat het een belangrijke stap is om de toelating en het gebruik van schadelijke stoffen te beperken en zo kan bijdragen aan het beter beschermen van drinkwaterbronnen.
Steun het voorstel om medicijnresten, pesticiden en PFAS stoffen op te nemen bij de herziening van de lijsten van verontreinigende stoffen voor grond- en oppervlaktewater.