Wij maken op onze website gebruik van functionele en privacyvriendelijke analytische cookies om onze website te verbeteren. Indien u klikt op 'accepteren en doorgaan' tonen wij ook een social media button/feed. Aanbieders van die buttons kunnen cookies plaatsen ter herkenning. Wilt u dit niet? Kiest u dan voor 'geen social media buttons'. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Minister Harbers van IenW heeft op 11 april de Tweede Kamer een rapport gestuurd over de financierbaarheid van de drinkwatersector. In het rapport ‘Financierbaarheid drinkwatersector’ staan aanbevelingen voor het verbeteren van de regelgeving over de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet (WACC).
Minister Harbers van IenW stuurde op 9 februari de verkenning effectief instrumentarium Bewust en zuinig drinkwatergebruik van adviesbureau Berenschot naar de Tweede Kamer. In de Kamerbrief haalt hij aan dat bewust en zuinig drinkwatergebruik een hoofddoel is in de Beleidsnota Drinkwater voor de periode 2021-2026.
In 2023 zullen alle drinkwaterbedrijven hun tarieven verhogen, drinkwater wordt 10 tot soms 25% duurder. De meeste tarieven stijgen fors. Dit is de uitkomst van de aandeelhoudersvergaderingen van de drinkwaterbedrijven.
Op 31 oktober heeft Hans de Groene, directeur Vewin, namens de drinkwatersector de intentieverklaring 'samen schuldregelingen redden' mede ondertekend. Deze ondertekening vond plaats samen met onder andere minister Schouten voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen.
Vewin publiceert vandaag het rapport ‘Prognoses drinkwatergebruik in Nederland tot en met 2040’. Volgens de ‘basisprognose’ zal het gebruik tot 2040 toenemen. De toekomstige groei is onder andere afhankelijk van de voorziene toename van het aantal inwoners en de mate van besparing.
Het CBS heeft in opdracht van Vewin op basis van een enquête berekend hoeveel drinkwater per persoon in 2021 in huis is gebruikt. Het totale drinkwatergebruik komt uit op 128,1 liter per persoon per dag. Het onderzoek geeft ook informatie over hoe vaak verschillende drinkwatertoepassingen in huis worden gebruikt en het gebruik per keer.
Vewin heeft het Tarievenoverzicht 2022 gepubliceerd. De publicatie geeft een overzicht van de tarievenregelingen van de tien Nederlandse drinkwaterbedrijven. Ook bevat het een uitleg over de opbouw van het tarief voor drinkwater. Uit het overzicht blijkt dat het gemiddelde tarief voor huishoudens €1,39 per m3 bedraagt, 1 cent meer dan in 2021.
De beschikbaarheid van voldoende en goed zoetwater voor de bereiding van drinkwater leidt tot steeds grotere zorgen bij de drinkwatersector. Die conclusie verbindt Vewin, de vereniging van waterbedrijven in Nederland, aan het rapport ‘Drinkwaterstatistieken 2022, van bron tot tap’ dat zij vandaag op Wereldwaterdag publiceert
Het nieuwe coalitieakkoord toont ambitie op het vlak van beschikbaarheid van zoetwater, van ruimtelijke planvorming gestuurd door water, en van waterkwaliteit. Vewin vindt dit een goede basis voor verdere uitwerking in een Nationaal Waterakkoord. Die uitwerking is urgent voor de drinkwatersector.
De verontreiniging met meststoffen uit de landbouw is in veel lidstaten, waaronder Nederland, nog altijd een punt van ernstige zorg. Dit komt naar voren in een onlangs gepubliceerd rapport van de Europese Commissie over de uitvoering van de Nitraatrichtlijn door alle EU lidstaten.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft aan de Tweede Kamer laten weten het voornemen te hebben om het advies van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over te nemen om de WACC (Weighted Average Cost of Capital) voor de drinkwaterbedrijven voor de periode 2022-2024 vast te stellen op 2,95%.
Gisteren, op Prinsjesdag 2021 presenteerde het demissionaire kabinet een beleidsarme begroting. Dat is begrijpelijk, maar niet alles kan wachten op de vorming van een nieuw kabinet. Binnenkort moeten de plannen voor de komende vijf jaar voor de verbetering van de waterkwaliteit worden afgerond en ingediend in Brussel. Vewin wijst er daarom op dat er geen tijd te verliezen is en er op korte termijn...
Het benodigde investeringsvolume bij de drinkwaterbedrijven stijgt fors, onder andere door de groei van de bevolking en de economie, de noodzaak voor klimaatadaptatie, extreme pieken in drinkwatervraag, vervuiling, verduurzaming en de vervangingsopgave van ondergrondse infrastructuur.
De motie van de ChristenUnie die de minister oproept om zo snel als mogelijk duidelijkheid te bieden aan de drinkwaterbedrijven over hun investeringsmogelijkheden door, zodra mogelijk, de bevoegdheid om de huidige WACC te verlengen te benutten is gisteren door een ruime meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen.
De ChristenUnie heeft vandaag in het zogenaamde tweeminutendebat, in vervolg op het Commissiedebat Water van 9 juni, een motie ingediend, ondersteund door GL, D66, CDA, VVD en SGP, die de minister oproept om zo snel als mogelijk duidelijkheid te bieden over de investeringsmogelijkheden door, zodra mogelijk, de bevoegdheid om de huidige WACC te verlengen te benutten.
De Tweede Kamer heeft in het Commissiedebat Water van 9 juni breed aandacht gevraagd voor zowel de waterkwaliteit als voor de waterkwantiteit. Dat water een belangrijk thema is voor de Kamer bleek uit het grote aantal Kamerleden dat deelnam.
In 2011 hebben Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen en drinkwaterbedrijven in het Bestuursakkoord Water (BAW) maatregelen afgesproken voor een doelmatiger waterbeheer. Daarmee werd beoogd om de kwaliteit van het beheer te verbeteren tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten.
Vewin heeft vandaag in een brief aan de informateur Mariëtte Hamer aandacht gevraagd voor de drinkwatervoorziening in Nederland. Goed drinkwater, 24x7 uit de kraan, lijkt vanzelfsprekend maar is het niet. Drinkwaterbedrijven moeten daarvoor steeds meer inspanningen verrichten.
De minister van Infrastructuur en Water (IenW) moet volgens Vewin snel een besluit nemen om de WACC (wettelijk vastgestelde vermogenskostenvoet) voor de drinkwaterbedrijven niet verder te laten dalen. De minister moet daarom zo spoedig mogelijk besluiten tot bevriezing van de huidige WACC in de komende twee jaar. Voor de langere termijn zal een structurele oplossing nodig zijn.
Vanochtend heeft de Tweede Kamer de wijziging van de Drinkwaterwet aangenomen die er voor zorgt dat het besluit over de WACC (Weighted Average Cost of Capital) eenmalig met maximaal twee jaar verlengd kan worden.
Vewin heeft het Tarievenoverzicht 2021 gepubliceerd met daarin een bundeling van de tarievenregelingen van de tien Nederlandse drinkwaterbedrijven. Uit het overzicht blijkt dat het drinkwatertarief voor een huishouden met een gebruik van 100 m3/jaar (gemiddeld gebruik voor huishoudens) met 2,5% is toegenomen ten opzichte van 2020.
Bij ruimtelijke plannen, zoals die voor woningbouw, moet voortaan een 'waterstempel' om zo water de positie te geven die nodig is. Dat stelden de (kandidaat)-Kamerleden William Moorlag (PvdA), Roelof Bisschop (SGP), Laura Bromet (GroenLinks), Marcel Beukeboom (D66), Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Eva van Esch (Partij voor de Dieren) in het BNR Verkiezingsdebat over water.
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Water) heeft een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd dat er voor zorgt dat het besluit over de WACC (Weighted Average Cost of Capital) eenmalig met maximaal twee jaar verlengd kan worden.
Drinkwaterbedrijven leverden in 2019 opnieuw water van goede kwaliteit. Ook reageerden drinkwaterbedrijven goed bij incidenten en bij verontreinigingen in het oppervlaktewater dat wordt gebruikt voor de productie van drinkwater. Alle drinkwaterbedrijven scoorden voldoende op klantenservice, milieu en kostenefficiëntie.
In dit laatste nummer van Waterspiegel van 2020 veel aandacht voor het terugdringen van chemische stoffen in het milieu, onder meer in het coverinterview met staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven.
De Tweede Kamer heeft door het aannemen van de motie Dik-Faber c.s. over de WACC onderstreept dat de regering tijdig in overleg moet treden met de drinkwaterbedrijven en hun aandeelhouders / overheden over een tijdige herziening van de WACC, om zo de continuïteit van de drinkwaterbedrijven en hun kerntaken te kunnen waarborgen
In het Wetgevingsoverleg Water en Wadden op 1 december jl. kwamen de actuele speerpunten van de drinkwatersector ruimschoots aan bod. Behalve voor thema’s als waterbeschikbaarheid en de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) was er ook veel aandacht voor de WACC-problematiek.
Vewin vraagt in aanloop naar het Wetgevingsoverleg Water in de Tweede Kamer op 1 december onder andere aandacht voor knelpunten bij de financiering van stijgende investeringen.
Op woensdag 11 november zal het Wetgevingsoverleg Water (WGO) plaatsvinden in de Tweede Kamer. Er staat dan een breed palet aan onderwerpen op het gebied van waterbeleid geagendeerd om met de minister van IenW, Cora van Nieuwenhuizen, te bespreken.
Op 22 juni vond het Algemeen Overleg Water plaats in de Tweede Kamer. Op gepaste afstand debatteerden Kamerleden met minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW. Een heel scala aan wateronderwerpen stond op de agenda, met veel aandacht voor waterkwaliteit, droogte en samenwerking binnen de waterketen.
Op 17 juni hebben alle waterbeherende partijen en de waterleidingbedrijven een unieke samenwerkingsovereenkomst ondertekend die de verdere ontwikkeling van het Nederlands Hydrologisch Instrumentarium (NHI) borgt. De partijen hebben de intentie uitgesproken om het instrumentarium gezamenlijk up-to-date te houden en te beheren. Hiervoor is de komende twee jaar vier miljoen euro beschikbaar.
Kort geleden rapporteerde minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat over de uitvoering van het waterbeleid in de Staat van ons Water. Hierin staan onder andere de resultaten van het Bestuursakkoord Water (BAW) beschreven.
Waterspiegel nummer twee van dit jaar kwam grotendeels tot stand 'vanuit huis' vanwege de corona-maatregelen. In dit nummer leest u daarom, uiteraard, over corona en hoe het drinkwater goed beschermd is tegen dit virus.
Vandaag besteedt Trouw aandacht aan een pleidooi van de drinkwaterbedrijven en de waterschappen voor een hervorming van het watersysteem. De drinkwatersector roept op, als partner die bijdraagt, innoveert en investeert om deze gezamenlijk op te pakken.
Onlangs heeft Vewin het Tarievenoverzicht 2020 gepubliceerd met daarin een bundeling van de tarievenregelingen van alle tien de Nederlandse drinkwaterbedrijven.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) constateert dat alle tien drinkwaterbedrijven voldoen aan de eisen die de Drinkwaterwet stelt.
De minister van IenW heeft voor de periode 2020-2021 de gemiddelde vermogenskostenvoet (weighted average cost of capital, WACC) voor de drinkwaterbedrijven vastgesteld op 2,75%.
De regionale samenwerking in de waterketen tussen waterschappen, gemeenten en drinkwaterbedrijven is zeer succesvol.
Vewin publiceert haar jaarverslag 2018, een jaar dat de geschiedenisboeken in gaat als een jaar van grote droogte. De drinkwatervoorziening is onder deze omstandigheden zeer robuust gebleken en de klant heeft er niet of nauwelijks gevolgen van ondervonden
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is positief over de transparante totstandkoming van de drinkwatertarieven 2018. Dit heeft zij per brief aan de Tweede Kamer laten weten.
Op 26 november sprak de Tweede Kamer met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat over het Deltafonds en het onderdeel ‘Water’ van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Op maandag 26 november vindt het Wetgevingsoverleg Water plaats in de Tweede Kamer. Vewin vraagt in aanloop naar dit WGO bij de woordvoerders water van de Tweede Kamerfracties onder andere aandacht voor waterkwaliteit.
Vandaag stemde de Tweede Kamer over het belastingplan, waaronder de verhoging van de btw. Amendementen van 50Plus en de SP over het voorkomen van een verdere belastingstijging op drinkwater werden verworpen.
Afgelopen vrijdag debatteerde de Tweede Kamer met staatssecretaris Menno Snel (Financiën) over het Belastingplan. Daarbij kwam ook de btw-verhoging aan bod, en het bezwaar dat de drinkwatersector hiertegen heeft aangetekend. De staatssecretaris bleek niet gevoelig voor dit bezwaar.
Op maandag 5 november debatteerde de Tweede Kamer over het Belastingplan 2019, onder meer over de verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9%. Deze verhoging zorgt ervoor dat de prijs van drinkwater per 1 januari voor bijna een derde uit belastingen bestaat.
Vandaag zijn de aanvullende afspraken op het Bestuursakkoord Water (BAW) gepresenteerd, hiermee krijgt het succesvolle samenwerkingsverband een vervolg.
Onder de titel ‘De maat is vol’ spreken de drinkwaterbedrijven zich vandaag in een advertentie in enkele landelijke dagbladen uit tegen de btw-verhoging op drinkwater. De btw-verhoging van 6% naar 9% zorgt ervoor dat de prijs van drinkwater per 1 januari 2019 voor bijna een derde uit belastingen bestaat.
De vereniging van waterbedrijven in Nederland Vewin doet een dringend beroep op het kabinet de verhoging van de btw op drinkwater te compenseren door een verlaging van de Belasting op Leidingwater. Vewin heeft hiertoe per brief opgeroepen aan de staatssecretarissen Paul Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), Menno Snel (Financiën) en Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat).
Staatssecretaris Van Veldhoven moet in overleg gaan met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de NS en andere partijen om op drukke publieke plaatsen voldoende watertappunten aan te leggen waar mensen gratis hun flesjes kunnen vullen.
Vewin vindt dat de voorstellen voor een nieuw belastingstelsel van de Unie van Waterschappen (UvW) niet voldoende bijdragen aan de verbetering van de waterkwaliteit en waterbeschikbaarheid.
Gisteren besteedden de media volop aandacht aan het nieuws dat het kabinet plannen voorbereidt de verbruiksbelasting op suikervrije frisdranken en bronwater af te schaffen. Dit om een gezonde leefstijl te bevorderen. Op hetzelfde moment stelt het kabinet voor kraanwater zwaarder te gaan belasten. Vewin heeft het kabinet onlangs gevraagd af te zien van de btw-verhoging op kraanwater.
De drinkwaterrekening voor de Nederlandse consument bestaat voor zo'n 27 procent uit belastingen. Nog meer belasting heffen op drinkwater lijkt dan ook vreemd, zeker in deze tijd waar we gezondheid en duurzaamheid belangrijk vinden.
Uit het Vewin-jaarverslag over 2017 blijkt de kwaliteit van drinkwaterbronnen steeds meer in de belangstelling staat. Ook in het afgelopen jaar hebben de tien Nederlandse drinkwaterbedrijven grote inspanningen verricht om de openbare drinkwatervoorziening 24/7 te garanderen, want schoon en betrouwbaar drinkwater is gewoon, maar niet vanzelfsprekend.
De leden van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat spreken op 28 juni in een Algemeen Overleg (AO) Water met minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW over het Nederlandse waterbeleid.
Klanten waarderen Nederlands drinkwater zeer hoog, de klanttevredenheid over de dienstverlenging is ook hoog en de Nederlandse drinkwaternota is relatief laag ten opzichte van ons omringende landen. Dat blijkt onder meer uit de ‘Drinkwaterstatistieken 2017, van bron tot kraan’
In de afgelopen decennia is de productiviteit van de netwerksectoren drinkwater, energie en spoorwegen fors toegenomen. Tussen 1980 en 2015 bedroeg de gemiddelde productiviteitsgroei 1,5 à 2 procent per jaar. Vooral de drinkwatersector blijkt goed te presteren.
In 2018 bestaat slechts 72,3% van de afnemersprijs voor drinkwater uit kosten van het waterbedrijf voor het produceren en leveren van het drinkwater. Gemiddeld is dat € 1,32 per m3. De overige 27,7% (50,6 cent/m3) bestaat uit belastingen.
Vewin vindt dat in de voorgestelde plannen voor aanpassing van de belastingen voor de waterschappen te weinig rekening wordt gehouden met de bescherming van drinkwaterbronnen.
Eind 2017 heeft de Adviescommissie Water (AcW) haar laatste advies uitgebracht. De AcW constateert dat de kwaliteit en kwantiteit van het grondwater in Nederland onder druk staan en heeft hierover grote zorgen. Zij adviseert minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat hoge prioriteit te geven aan een goede bescherming van het grondwater.
Donderdag 25 januari debatteert de Tweede Kamer in een Algemeen Overleg over BTW. Dit is voor Vewin aanleiding aandacht te vragen voor de consequenties van de voorgenomen verhoging van het lage BTW-tarief op drinkwater.
Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft het rapport 'Evaluatie doelmatigheid Drinkwaterwet' aan de Tweede Kamer gezonden
(Update) Vewin heeft in samenwerking met Icastat een update tot 2030 gemaakt van de huidige landelijke prognose drinkwatergebruik. Uit het rapport Prognoses en scenario's drinkwatergebruik Nederland blijkt dat de verwachte omvang van de watervraag stabiel is.
De vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu debatteert op 21 juni in een Algemeen Overleg (AO) Water over het waterbeleid.
Vewin publiceert het Tarievenoverzicht Drinkwater 2017. In samenwerking met de drinkwaterbedrijven is een compleet overzicht samengesteld met daarin opgenomen de per 1 januari 2017 geldende tarieven voor aansluiting en levering van drinkwater in Nederland.
De Eerste Kamer heeft vandaag het wetsvoorstel voor afschaffing van de precariobelasting op gas-, water- en elektriciteitsnetten aanvaard door middel van een hamerslag van de voorzitter van de Eerste Kamer.
De drinkwatersector heeft een stap in de goede richting gezet bij het inzichtelijk maken van de totstandkoming van de tarieven maar voldoet nog niet aan alle eisen die de wet stelt.
Netbeheer Nederland en Vewin vinden het een goede zaak dat de Tweede Kamer vandaag na ruim twaalf jaar eindelijk heeft ingestemd met een wetsvoorstel om de precariobelasting op gas-, water- en elektriciteitsnetten af te schaffen.
Aanstaande donderdag debatteert de Tweede Kamer over precario. De Kamerleden Veldman (VVD), Fokke (PvdA) en Amhaouch (CDA) hebben amendementen ingediend waarmee de door de minister gewenste overgangstermijn van tien jaar korter zal duren. Vewin is het met deze Kamerleden eens dat de overgangstermijn verkort moet worden..
De minister van Binnenlandse Zaken heeft de Tweede Kamer op 5 december laten weten het wetsvoorstel dat een einde maakt aan de precariobelasting op nutsnetwerken te willen aanpassen. Vewin is blij met de wet, maar is het niet eens met deze voorgestelde aanpassing
De kwaliteit van grond- en oppervlaktewater in Nederland moet beter. Daarom heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vandaag samen met betrokken overheden en maatschappelijke partners een ambitieuze verklaring getekend om de waterkwaliteit in Nederland te verbeteren. Vewin is verheugd dat het belang van een goede waterkwaliteit hierdoor nadrukkelijk op de agenda staat. Lees verder
Volgens het COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere Overheden van de Rijksuniversiteit Groningen) zijn de plannen van minister Plasterk om het belastinggebied van gemeenten te herzien een mooie kans om kleine of onzichtbare belastingen af te schaffen. Een voorbeeld van zo’n onzichtbare belasting is de precariobelasting op ondergrondse leidingen.
Minister Plasterk (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) heeft het wetsvoorstel tot afschaffing van de precariobelasting voor nutsnetwerken, zoals drinkwaterleidingen, bij de Tweede Kamer ingediend.
De ‘Staat van Ons Water 2015’ is uitgekomen. De jaarlijkse voortgangsrapportage over de uitvoering van het waterbeleid wordt dit jaar op vernieuwende wijze gepresenteerd: via de website staatvanonswater.nl, met aansprekende infographics en voorbeeldprojecten, zijn de prestaties voor een breed publiek toegankelijk.
Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd over de voortgang van de uitvoering van de motie Veldman over afschaffen van de precariobelasting. Deze belasting kan op dit moment nog door gemeenten worden geheven op onder andere kabels en leidingen onder de grond, dus ook waterleidingen. De minister geeft in zijn brief aan dat de forse toename van het aantal gemeenten...
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de opbrengst van gemeentelijke heffingen in kaart gebracht. Uit deze inventarisatie blijkt dat komend jaar de precariobelasting ten opzichte van 2015 met 27% zal stijgen.
Via een breed gesteunde motie heeft de Tweede Kamer aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken gevraagd om zo snel als mogelijk een wetsvoorstel bij de Kamer in te dienen om de belasting op kabels en leidingen, de precariobelasting, te stoppen. Vewin is blij met dit signaal vanuit de Kamer dat na elf jaar nu eindelijk de moties, waarin de Kamer oproept tot afschaffen van de precariobelasting via...
De drinkwatersector heeft de totstandkoming van de tarieven 2014-2015 beter inzichtelijk gemaakt. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na onderzoek door de ACM in een brief van de minister van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer.
De belastingen op drinkwater zijn de laatste jaren fors gestegen. Dat blijkt uit de publicatie Drinkwaterstatistieken 2015 van Vewin. De consument betaalt 46 cent belasting per kubieke meter. Dat is 25% van de totale prijs die consumenten betalen.
Steeds meer gemeenten brengen aanzienlijke bedragen in rekening bij hun burgers via de nota’s van energie en drinkwater. Veel gemeenten heffen al precariobelasting en steeds meer gemeenten willen op korte termijn precariobelasting gaan heffen op energiekabels, energieleidingen en drinkwaterleidingen en dat is volgens Vewin, Netbeheer Nederland en Energie-Nederland zeer ongewenst.
Meer en intensievere samenwerking tussen gemeenten, waterschappen en drinkwaterbedrijven via best practices. Dat is het doel van de Kansenkaart Waterketen die de VNG, Unie van Waterschappen en Vewin vandaag tijdens een bestuurlijke bijeenkomst hebben gepresenteerd.
Het Europees Parlement stemt in om de aanbevelingen voor aanpassing van het handelsverdrag met de Verenigde Staten (TTIP) naar de Europese Commissie te sturen. Hierin staat dat de drinkwatervoorziening buiten het handelsverdrag wordt gehouden.
Om het waterbeheer betaalbaar te houden, is het nodig om de financiering van het waterbeheer toekomstbestendig en duurzaam te maken.