De drinkwatervoorziening in ons land is tijdens de extreem droge periode in de zomer van 2018 zeer robuust gebleken en de klant heeft nauwelijks gevolgen ondervonden van de droogte. Maar de droge zomer heeft eens te meer duidelijk gemaakt dat de toekomstige beschikbaarheid van voldoende, kwalitatief goed zoet water in alle delen van het land geen vanzelfsprekendheid is. Een belangrijke les is ook is dat heldere en uniforme communicatie naar burgers van groot belang is.
Drinkwaterbedrijven hebben een technisch robuust systeem waarmee ze 24/7 schoon drinkwater leveren en zij voelen zich verantwoordelijk bij te dragen aan een duurzame samenleving. Daarom vragen zij hun klanten bewust met water om te gaan. Minder water gebruiken is altijd beter, het hele jaar door.
Drinkwaterbedrijven zetten in op bewustwording en participeren bijvoorbeeld in decentrale wijkinitiatieven (o.a. waterketenbeheer) en denken mee bij innovatie van waterverbruikende apparaten.
Weersomstandigheden en verschillen in drinkwaterbronnen zorgen ervoor dat de situatie per regio kan verschillen. Drinkwaterbedrijven zullen klanten daarom altijd voorzien van informatie op maat binnen hun eigen voorzieningsgebied.
De Nederlander gebruikt ruim 119 liter water per dag (Drinkwaterstatistieken 2017). De belangrijkste toepassingen van drinkwater in huis zijn de douche (41%), het toilet (29%) en de wasmachine (12%).