Wetgevingsoverleg Water: Tweede Kamer eensgezind over belang schoon water, maar weg ernaartoe verschilt
Nieuws - 19 november 2024
In een brief die Vewin vandaag aan de informateurs Dijkgraaf en Van Zwol heeft gestuurd, benadrukt de drinkwatersector het belang van gezond, schoon en voldoende drinkwater voor de volksgezondheid, voedselzekerheid, veiligheid, bedrijvigheid en welvaart. Vewin roept in deze brief het nieuwe kabinet op om snel in actie te komen en de drinkwaterbedrijven te ondersteunen bij hun taken. Dit om de continuïteit van de Nederlandse drinkwatervoorziening op korte en lange termijn te borgen en ervoor te zorgen dat de drinkwaterbedrijven hun belangrijke bijdrage kunnen blijven leveren aan een welvarend, gezond en veilig Nederland.
De brief benadrukt dat in steeds meer regio’s knelpunten ontstaan zonder snelle actie. Nieuwe woningen zullen dan geen water krijgen, en steeds meer bedrijven zullen worden geweigerd voor een aansluiting. De drinkwatersector vraagt het nieuwe kabinet oplossingen voor vier urgente vraagstukken:
De beschikbaarheid, benutbaarheid en kwaliteit van drinkwaterbronnen staan onder druk door klimaatverandering, bevolkingsgroei, nieuwe woningen en economische groei. Alle tien drinkwaterbedrijven hebben vóór 2030 extra productiecapaciteit nodig. Vergunningprocedures duren echter lang, en er zijn juridische en bestuurlijke belemmeringen. Zonder snelle actie zullen er knelpunten ontstaan, met als gevolg dat nieuwe woningen geen drinkwater krijgen en bedrijven worden geweigerd. Het Actieprogramma beschikbaarheid drinkwaterbronnen 2023-2030 brengt deze knelpunten in kaart, maar echte oplossingen zijn niet mogelijk zonder een actieve rol van het Rijk. Het is daarom belangrijk dat het drinkwaterbelang prioriteit krijgt en dat er concrete maatregelen worden genomen om de leveringsplicht te garanderen.
Wij vragen:
Om de continuïteit van de drinkwatervoorziening te waarborgen, moeten drinkwaterbedrijven in de komende jaren fors meer investeren. De huidige regelgeving beperkt echter de mogelijkheden om meer inkomsten te genereren en voldoende financiering te krijgen. Er is grote behoefte aan verbeteringen van de regelgeving om de schaalsprong in de investeringen te financieren. De drinkwatersector vraagt om snelle implementatie van deze verbeteringen.
Wij vragen:
De drinkwatersector heeft voorgesteld om in de wet duidelijk te maken dat drinkwaterbedrijven een brede leveringsplicht hebben, ook voor bedrijven die water van drinkwaterkwaliteit nodig hebben, bijvoorbeeld op basis van EU-regelgeving. Daar hoort een zorgplicht van overheden bij die in verhouding staat tot deze leveringsplicht. Het is belangrijk dat bedrijven die echt water van drinkwaterkwaliteit nodig hebben, onder de wettelijke leverings- en zorgplicht blijven vallen. Tegelijkertijd moet er gekeken worden naar doelmatige alternatieven voor bedrijven waar het gebruik van drinkwaterkwaliteit niet noodzakelijk is. De minister heeft aangegeven voorstander te zijn van een brede leveringsplicht, maar er is nog geen actie ondernomen om dit in de wet te verduidelijken.
Wij vragen:
De beschikbaarheid en benutbaarheid van drinkwaterbronnen worden beperkt door de toenemende druk op de kwaliteit ervan. Deze kwaliteit verslechtert door vervuiling vanuit landbouw, industrie en huishoudens. Het huidige beleid en maatregelenpakket zijn onvoldoende om de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) tegen 2027 te halen. De herziening van vergunningen voor industriële lozingen, waaronder PFAS, verloopt te traag. Overheden voldoen nauwelijks aan hun wettelijke zorgplicht voor de bescherming van drinkwaterbronnen. Daarom zijn extra maatregelen nodig om de KRW-doelen voor drinkwaterbronnen te bereiken.
Wij vragen: